Esters Heem » Oorlogstijd » Noodlanding Stirling

Noodlanding Stirling: 21 sept. 1944

shortstirling4.jpg

Een formatie Stirlings  (MKI serie 3)


noodlanding-1.png
ShortStirlingMKIVlate-2.png

Short Stirling MKIV

Na eerst een dropping gemaakt te hebben bij Arnhem tijdens operatie Market Garden, maakte op 21 september 1944, een Stirling MKIV LK498 5G-F Fox, op de Vogelshoek in Escharen een noodlanding.


Short Stirlling MKIV 


Vluchtgegevens  Stirling LK498 5G-F:

Het toestel behoorde bij het 190 Squadron van de Engelse Royal Air Force. Het toestel is vertrokken vanaf het vliegveld Fairford met de als doel, materiaal te droppen in de buurt van Arnhem, 'Operatie Market Garden'.

Er waren 9 bemanningsleden aan boord. De Flying Officer, de piloot, was Frank Pascoe.

De crashtijd, de noodlanding, werd gemaakt rond 16.00 uur, in Escharen.

De gehele bemanning heeft de crash overleefd en was op 24 sept. 1944 weer terug op de basis.

 


BoekStirling-1.jpg

In het boek: 'Stirlings in actions with the Airborne Forces' van Dennis Williams, staat een verslag van deze vlucht. Dit is geschreven door Flight engineer (boordwerktuigbouwkundige), Sgt. T. Hughes, aan boord tijdens de crash.

Hieronder is dit ooggetuigeverslag te lezen.

(tekst vertaald door Paul vd Hoogen)

 

AJvH    Foto's:  AJ van Hees  uitgave "Green On!" 2004


Luchtgevecht boven Escharen - Langenboom

FW190-1.png

Frank Pascoe en zijn bemanning waren getuige van een luchtgevecht tussen Duitse jagers (Focke Wulf FW 190) en een Dakota KG579. Deze was met andere Dakota’s op de terugvlucht naar zijn basis Down Ampney na voorraden bij Arnhem te hebben afgeworpen.
Na al eerder geraakt te zijn door FLAK tijdens de dropping wordt de Dakota nu door 10 jagers aangevallen en er breekt brand uit. De Dakota is dan niet meer in staat om hoogte te houden en 6 van de bemanning van 8 springen uit het vliegtuig. Hangend aan hun parachute worden ze door de jagers onder vuur genomen. Radio-operator Gordon Birlison (24 jaar) en air despatcher korporaal James Pilson worden meerdere keren geraakt en komen neer in Langenboom ( Gasthuisstraat ). Zij zullen dit niet overleven.
De Dakota stort neer ten zuiden van de landingsbaan van het inmiddels door de Duitsers verlaten vliegveld Volkel. De piloot en co-piloot van KG579, Warrant Officer David Webb en Flight Sergeant Denis Plear komen hierbij om.

De overlevenden van  KG579 zullen later samen met de bemanning van de Stirling via Eindhoven naar Brussel reizen om terug te keren naar hun onderdeel (48 Squadron Dakota).

 Zie meer hierover http://www.dorpsraadlangenboom.nl/?page_id=2556

 


Luchtfoto van 27 september 1944 geprojecteerd op de huidige situatie.                                      foto: Jan Roefs


foto: Willy Arts / bewerkt door Jan Roefs


Schermafbeelding2015-02-21om173402.png

Bron:  http://www.studiegroepluchtoorlog.nl

Op 21 september verloor het 190 squadron van de 38e groep RAF maar liefst 7 van de 10 gestartte Stirlings.


Monument  van de Stirling LJ833 in Batenburg.

9243100904105019.jpg

Monument  op de dijk aan de Maas in Batenburg van de Stirling LJ833 van het 190e squadron die daar een crashlanding maakte.

Zie : Traces of War


WACO Glider

Over de WACO die op 23 september landde, is een aparte pagina.

Hier de link:  Glider op de Vogelshoek


Ooggetuigenverslagen noodlanding Stirling:

 

Ooggetuigenverslag van Henk van Boxtel (geb.1935)

Henk van Boxtel was op 21 september 1944 een jongetje van 9 jaar. Hij is een zoon van Martien van Boxtel en Tonia Driessen. Dit gezin woonde aan de Graafschedijk 8. (nu Graafschedijk 60)
Henk weet nog het volgende te vertellen:

We waren buiten op het erf toen er ineens heel laag een vliegtuig over de boerderij van Cornelissen aan kwam vliegen. Het stond in brand en vloog over de Graafschedijk richting de boerderij van ‘Piet de Wiel’, waar volgens mij Cor Thijssen toen al woonde. Het was ons meteen duidelijk dat dit vliegtuig neer zou storten.

Met mijn broers rende ik de weg over en we verwachten het vliegtuig brandend op “t Rot’ te zien liggen.

Maar het rookte verderop bij de Heihoek en in de richting van Dorus Cuppen. Het brandend vliegtuig had met een vleugel een hooimijt geraakt en die stond ook in brand. Het toestel stond achter op het land van Frans Arts. 

De bemanning was er heel snel uit en ze doken in de wal richting de Raam. Ze dachten eerst dat ze in bezet gebied terecht waren gekomen.

Henk van Boxtel in 1937, te midden van zijn opa en ouders.

Een van hen was gewond aan zijn hals en bloedde vreselijk. Hanneke van Hal heeft hem later bij hen thuis verbonden. Een legervoertuig heeft hem uiteindelijk daar opgehaald.
De bemanningsleden bleken Australiërs te zijn. Later, na de oorlog, hebben ze een bedankbriefje naar de Escharense bevolking gestuurd met de mededeling dat ze uiteindelijk allemaal weer veilig thuis zijn gekomen. Bij het Café van Pietje Peters is deze brief voor het raam gehangen, zodat iedereen in Escharen deze kon lezen.


 Ooggetuigenverslag van Jo van Schipstal-Arts (geb. 1935)

 

Jo (op de foto 2e van links) is een dochter van Frans en Regina Arts en woonde toen op boerderij

Den Heihoek, nu Kwartelweg 2. Ze was 21 sept. 's middags rondom de boerderij aan het buitenspelen toen het vliegtuig heel laag en brandend overkwam. Het raakte achter hun huis met een vleugel een hooimijt, die daarop meteen vlam vatte. 

FamArts.png

Uiteindelijk stond het vliegtuig in hun wei stil. Gelukkig had het nog net kunnen draaien anders was hij tegen de boerderij van Jan Cuppen terecht gekomen. Wij kinderen, zijn er meteen naar toe gerend. Als eerste was volgens Jo, Daat Cornelissen erbij. Zij was dienstmeid bij Kuijpers van Den Tarpot en was in buurt op het land.
De bemanning kwam met geweren naar buiten want ze dachten dat ze wellicht nog in vijandig gebied waren. Jo heeft ze nog zien lopen naar de dijk, waarachter ze beschutting zochten. Wim van Hal en Jan Cuppen zijn uiteindelijk naar de ze toe gegaan. Een soldaat was gewond en die is later door Hanneke van Hal (dochter van Has van Hal) verbonden. De romp van het vliegtuig is later verplaatst naar Van Hal op de Vogelshoek.

Er kwamen veel mensen kijken en iedereen nam wat mee. Een stuk vleugel met kogelgaten erin, heeft nog heel lang op het erf van onze boerderij gelegen.
Ook hadden we een stuk wit touw uit de Stirling weten te bemachtigen. Dit was een dikke kabel en die werd helemaal gespleten en op bolletjes gerold. Van dit touw/garen werden kniekousen gebreid. We hebben dit touw ook gebruikt om een waslijn te spannen.


RiekvBommelmetparachutejurk.jpg

'Parachute-jurk'

 

Op de foto Riek van Bommel (geb. 1921). Riek is een dochter van Martien van Bommel en Cornelia Paters. Dit gezin woonden destijds aan de Graafschedijk.

Van de neergestorte Stirling had de familie een parachute weten te bemachtigen. Cato van Bommel heeft hier voor haar zus een jurk van gemaakt.


 OPROEP: Is er nog iemand in het bezit van een foto of materiaal van deze Stirling???