Toon van Sambeek

Autodienstonderneming: Antoon van Sambeek, Hoogeweg 


Zoons: Lambert, Huub en Buud van Sambeek


1939 Antoon van Sambeek voor de garagedeuren van zijn woning aan de Hoogeweg met zijn kinderen: Buud, Nico, Betsie, Cees en Toontje.


Antoon van Sambeek (geboren op 'De Schrijfakker' in 1895) trouwde in 1918 met Bertha Bens. Enkele jaren na hun trouwen kochten hij samen met zijn vader, Herberg v. Sambeek-Engelman (nu de Brouwketel) aan de Hoogeweg. Herberg Engelman was van Thijs van Sambeek, een oom van Toon.

De vader (Wilhelmus) en moeder van Toon, kwamen bij hen inwonen.

Naast het cafébedrijf had Toon met zijn vader een loonbedrijf. Ze gingen o.a. dorsen bij de boeren.
Met zijn gespaarde Duitse Marken ging hij naar Duitsland om er een grote zes-persoons auto kopen, een 'Orix'. Autorijden kon hij nog niet maar dat was snel geleerd. "Voordat ik in Nijmegen was, had ik het al redelijk onder de knie. Ik moest daarvoor naar Nijmegen. Ik was alleen bang voor het veerpont bij Grave want daar moest ik overheen om thuis te komen. Daarom reed er een kennis uit Nijmegen mee het pont over." ( uit interview Minipers)

± 1924 Op de markt in Uden met anderen busondernemers uit de omgeving. Men kon toen voor het eerst vanuit Nijmegen per bus naar Eindhoven. Toon van Sambeek staat 3e van links.

In 1921 opende Toon als eerste een busdienst van Grave, over Escharen en Mill naar Boxmeer. Vervoer van plaats naar plaats kostte toen een kwartje, een retourtje Boxmeer iets meer dan een gulden.

Toon had inmiddels meerdere bussen en zelfs een knecht in dienst. Toen werden alle vergunningen ingetrokken want de ATO ( Algemene Transport Onderneming) werd opgericht. 
Uiteindelijk werd in 1930 de lijdienst door de busonderneming ATO overgenomen. Toon had daar in loondienst kunnen komen maar voelde daar niets voor, hij wilde 'eigen baas' blijven.


Zoon Lambert van Sambeek in Nijmegen(?)


 

.

dec. 1925


In 1930, hetzelfde jaar dat hij de busdienst overdeed, begon Toon een transportbedrijf. "Omdat ik de bussen toch had, en ze absoluut niet kwijt kon, heb ik ze omgebouwd en ben vrachttransport begonnen."

Al snelkwam daar een echte vrachtauto bij en later nog een kiepwagen voor het vervoer van zand.

In april 1931 brandde zijn woning tot de grond toe af. De woning met café werd herbouwd maar het transport- en busbedrijf groeide zo hard dat hij in 1937 er naast een woning met garage bouwde. Het café verkocht hij aan Johan van Raaij. (een broer van Richard van Raaij, Bakkerij en Café in het dorp)


 Zoon Lambert voor de woning

krantenartikel van augustus 1925

 

In de Minpers van 19.. verteld Bertha an Sambeek het volgende:

"Onze Lambert en Huub waren een jaar of 8 en 10 toen ze al met de kiepauto vol zand naar Gassel reden voor daar in aanbouw zijnde huizen. Dat was natuurlijk niet volgens de regels. En toen er een nieuwe veldwachter in het dorp kwam werden de jongens dan ook prompt aangehouden. Maar, goed afgericht als ze waren, begonnen ze meteen te janken en zeiden dat ze de wagen stiekum hadden meegenomen en dat vader en moeder het niet wisten. Toen ze dat thuis vertelden ging ik meteen naar de Baron, burgemeester van Hövel tot Westerflier, en vertelde daar mijn verhaal. 'Er moet brood op de plank komen, Burgemeester!' Daarna zijn de jongens nooit meer aangehouden."


Lambert met hond, Fikkie, in de Chevrolet 1934


.

Na de bevrijding in 1945 had Nederland voor de wederopbouw, grote behoefte aan 'rollend materieel'. Motorrijtuigen werden daarom gevorderd door het Militair Gezag.

Ook de vrachtwagen van Toon van Sambeek, een Diamond 1934, werd op 17 mei 1945 voor 5 maanden in beslag genomen.

Later in 1948 kreeg hij daar alsnog een vergoeding voor. (zie afbeelding)



Naast het runnen van het Transportbedrijf zat Toon volop in het verenigingsleven van Escharen. Sinds zijn 18e (vanaf 1913) was hij lid van het St. Anthonius Abt Gilde. Sinds 1943 volgde hij zijn vader daar op als eerste Deken. Verder was hij 18 jaar bestuurslid van de Boerenbond en 20 jaar van de Boerenleenbank.

Ook is hij jaren raadslid geweest en zelfs 7 jaar Wethouder. In 1968 ontving Toon voor alle verdiensten voor de gemeenschap Escharen een koninklijke onderscheiding: Eremedaille in zilver verbonden aan "Grootmeester in de orde van Oranje Nassau".

Voor de garage de Opel aan het wassen.

Toon en Bertha hadden 10 kinderen. Zes daarvan zijn ook in de transportwereld terecht gekomen met een eigen bedrijf: Huub heeft een transportbedrijf in Escharen, ook aan de Hoogeweg. Toon in Zeeland met voornamelijk veevervoer. ..

boven: Toon, Buud, Iet, Liza, Kees,Tien, Betsie

onder: Lambert, moeder Bertha van Sambeek- Bens, Theresia, Vader Toon van Sambeek, Huub.


1968: 50 jaar getrouwd


1978: Diamanten bruiloft, Toon en Bertha 60 jaar getrouwd.


In 196. verhuizen Toon en Bertha naar een nieuw gebouwde bejaardenwoning aan de Graafschedijk in het dorp. De woning aan de Hoogeweg wordt aan de Gemeente verkocht en daarna gesloopt. Hierdoor is in 1985 reconstructie van het kruispunt de Brouwketel mogelijk.

De huidige Kranenhofscheweg loopt precies over hun toenmalige woning en erf.


1988: 70 jaar getrouwd

 


Samen 125 jaar Gildebroeder.

 

Maart 1988 wordt Toon van Sambeek gehuldigd omdat hij 75 jaar, namelijk sinds 1913, lid is van het St. Anthonius Abt Gilde.

Op dat moment is zoon Huub al 50 jaar lid. Samen zijn ze dus 125 jaar gildebroeder.

Ook de vader van Toon, Willem van Sambeek was lid en bekleedde binnen het gilde van 1915 tot 1943, de functie van eerste deken.

Van 1943 tot 1986 vervuld Toon deze taak tot zijn zoon Huub in 1986 dit weer van hem overneemt.

Toon is sinds 1962 ook lid van de commissie van toezicht. Deze raad bestaat uit meestal oudere 'wijze' leden.