Esters Heem » Herinneringen aan Escharen » Luchtdoop Adrianus van Dinther

Luchtdoop Adrianus van Dinther 


foto uit: “Het vergeten vliegveld Keent/Airstrip B82 Grave”,Wim Boeijen.


Drs. H.M. van der Vijver, toentertijd burgemeester van Overasselt, Balgoij en Keent (1927 – 1934), was een oud-marinier en oud-vlieger. Hij stelde in 1928 in de uiterwaarden van de Maas bij Keent, een grasveld ter beschikking voor vliegverkeer. Vanaf de zomer van 1928 werd dit een enkele keer gebruikt voor vliegtuigen van de luchtmacht en de marine.
In 1933 wilden de KLM en de Nationale Luchtvaartschool zich presenteren en waren op zoek naar een geschikte locatie. Burgemeester van der Vijver kreeg hier weet van en kreeg de gemeenteraad zover om voor deze vliegdemonstraties het grasveldje op de hoge uiterwaarden bij Keent te laten gebruiken. Hier, in de binnenbocht van de Maas bij Keent, werd een vliegterrein van 600 x 600 meter gereedgemaakt.
Voor de opening van dit vliegveld werd van 15 t/m 19 juli 1933, de Overasseltse Vliegweek gehouden. Hoofdsponsor van het evenement was de KLM.  Een deel van de opbrengst zou gaan naar het crisiscomité van de overstromingsramp in 1928 te Overasselt.



Het gebeuren werd groots opgezet en kreeg veel aandacht in de pers. (zie advertentie hierboven uit de Graafche Courant) 'Feestelijk ingericht terrein, 'loudspeakers', consumptiegelegenheden, groote tenten, café-restaurant, muziek enz. Prijzen naar de Tijden'.Toegangskaartjes voor de Prommenade kostten f 0,65, voor de Paddock f 1,15.

Zoals uit de advertentie blijkt, pikte ook café 't Wachthuis in de Reek een graantje mee. Dit café lag immers aan de Brabantse zijde recht tegenover het vliegveld. Vanuit 't Wachthuis kon men overvaren naar Gelderland, naar Balgoij.

Onder het motto: 'Zien vliegen - Doet vliegen' waren er op het feestterrein rondvluchten te boeken voor particulieren: 'KLM passagiersvluchten in de comfortabele Fokker-cabines boven elke gewenschte plaats f 5,- en boven vele plaatsen f 6,- boven Nijmegen'.

Een van de publiekstrekkers was een vlucht met 'Ouden van Dagen' uit de regio. De omringende gemeenten mochten hun oudste inwoners uitnodigen voor deze bijzondere rondvlucht.



Uitverkorene van Gemeente Escharen was de toen 81-jarige Adrianus van Dinther.

Adrianus (geboren in Geffen, 1852-1938) was dienstknecht en later postbode van beroep. Met zijn eerste vrouw, Maria Verbroekken (1853-1902) woont hij aan de Hoogeweg. (nr. 25, later Jo van Boekel)

Adrianus trouwt na het overlijden van Maria Verbroekken in 1903 met Maria Rooijendijk (1859-1917) uit Herpen. In 1912 komt hij in het dorp te wonen. Van Dinther koopt de (inmiddels gesloopte) boerderij van familie Schamp, die stond op de hoek Korteweg/Zanddijk.

Adrianus had 1 zoon: Arnoldus van Dinther. Arnoldus (Nöl) kwam in 1916 op boerderij De Hekkens wonen. (Zie Hekkens) Nöl nam de baan als brievenbesteller/postbode van zijn vader over.

 

 

Om de hoogbejaarden als een van de eersten voor een rondvlucht de lucht in te sturen was een slimme zet. Hiermee liet het organiserend comité zien dat vliegen absoluut veilig was. 
'In een gemakkelijke armstoel voor een breed venster, dat bij warm weer gemakkelijk te openen is, zie je het landschap onder je wegglijden. Voor duizeligheid behoef je niet bang te zijn: die komt opzetten op een hoge toren, maar nooit in een vliegtuig. Luchtziekte komt op zo'n korte vlucht niet voor, evenmin als zeeziekte op een veerpont. Je heb er niet eens de tijd voor! '
Niet roken en niets naar buiten werpen, dat zijn de enige beperkingen die de KLM de passagiers oplegt.


Verkeersmaatregelingen voor de Vliegweek, juli 1933.


foto: “Het vergeten vliegveld Keent/Airstrip B82 Grave”, Wim Boeijen.

Meteen na de opening wordt door de burgemeesters van de omliggende gemeenten een erevlucht gemaakt. Het toestel is de PH-AEG, een tweemotorige Fokker van de KLM, type F VIII.
Op de foto zien we geheel links Martinus Peeters uit Escharen staan. Peeters was Gemeentesecretaris in Escharen en tevens Burgemeester van Gemeente Gassel. Derde van links staat Baron F.J.A. van de Hövell tot Westerflier, Burgemeester van Escharen van 1910 tot 1938. 


De Fokker F-VIII    PH-AEG      Zie:  http://www.nederlandseluchtvaart.nl  Ruud v Ommeren


Als derde onderdeel op het openingsprogramma van zaterdag 15 juli 1933, stond de vlucht van de hoogbejaarden uit Overasselt en directe omgeving. Men maakte een rondvlucht boven deze gemeenten en een rondje boven Nijmegen. Een van de bejaarde luchtpassagiers schijnt na de vlucht tegen de pastoor gezegd te hebben: "Ik ben dichter bij God gewest, as gij !".

 

foto: Kinderen Van Dinther-Schonk

Op bovenstaande foto staat links, Baron F.J.A. van de Hövell tot Westerflier, Burgemeester van Escharen en rechts Adrianus van Dinther. De Burgemeester en Adrianus wisselen waarschijnlijk ervaringen uit over hun juist genoten luchtdoop. 

Terecht was Adrianus trots op zijn vliegervaring. Waarschijnlijk was hij naast de Burgemeester en de Gemeentesecretaris de eerste inwoner van Escharen die ooit gevlogen had. Bovenstaande foto is door hem mooi ingelijst en heeft deze ook later bij zijn zoon Arnoldus, altijd op een mooi plekje in de kamer gestaan. Uiteindelijk is de foto bij kleinzoon Piet van Dinther terecht gekomen. En ook hier heeft hij altijd aan de muur gehangen. Tegenwoordig is deze foto in het bezit van een achterkleindochter. Zij weet zich te herinneren dat haar vader, Piet van Dinther, vertelde zuinig te moeten zijn op deze bijzondere historische foto.


De groots opgezette vliegdemonstraties trokken in totaal meer dan 20.000 bezoekers! De Vliegweek was dus een enorm succes. Na afloop waren er meer dan 1100 betalende passagiers voor een luchtdoop.


Vliegveld Keent

Na het vliegfeest werd het vliegveld weer vergeten. Dit kwam mede door de kanalisatie-werkzaamheden in de Maas. Om de rivier beter bevaarbaar te maken voor scheepvaart en de kans op overstromingen te beperken werd de scherpe bocht bij Keent afgesneden. Toen het werk in 1937 gereed was lag Keent, afgesplitst van Balgoij, niet langer in Gelderland maar in Brabant. Over de Maas heeft nog enkele jaren een bootje voor een verbinding met Balgoij gezorgd. Van het vliegveld in de uitwaarden was weinig meer over.
Totdat in het voorjaar van 1944 Duitse soldaten naar Keent kwamen. Na een aantal bombardementen op de Fliegerhorst Volkel besloot de Luftwaffe een aantal uitwijkstrips in de directe omgeving aan te leggen. In juni 1944 werd ook in de Keentse uiterwaard begonnen met de aanleg van een vliegstrip. Min of meer toevalligerwijs op dezelfde plaats waar in juli 1933 het tijdelijke vliegveld gelegen had, maar dan twee keer zo groot. Het nieuw aangelegde vliegveld werd echter nauwelijks gebruikt door de Duitsers.

Toch speelde Keent op 25 en 26 september 1944 nog een rol in de geschiedenis van Market Garden. De grootste bevoorradingsoperatie door de lucht naar een frontlijn vond hier plaats. Het vergeten vliegveld werd even een belangrijke levensader voor de snel oprukkende grondtroepen. Tijdens deze operatie kreeg het de codenaam: AIRSTRIP B82, Grave.

 

Meer lezen over het Vliegveld Keent, Airstrip B82 Grave, kunt u o.a. op de website van Peter van Bommel uit Grave. Klik hier om naar deze pagina te gaan.
Ook het boek van Wim Boeijen uit Schaijk: 
“Het vergeten vliegveld Keent/Airstrip B82 Grave”, is beslist het lezen waard. Dit boek hebben we dan ook als bron gebruikt.

 

Luchtfoto van B.82 Grave, te Keent.

Een luchtfoto van het vliegveld Keent. In het midden helemaal onder op deze foto zien we Café 't Wachthuis in Reek. Ook de gedempte bocht van de Maas is duidelijk op deze foto herkenbaar.